27 Jun 2014

roested chicken blackpepper

heee . dari semalam lagi baby busuk nak makan roested chicken . tapi keadaan kesihatan aku semalam tak mengizinkan . so harini bila aku rasa dah okey sikit untuk buat kerja , aku buatlah roasted chicken resepi aku sendiri memandangkan aku tak boleh makan kicap .

resepi untuk perapan roested chicken aku ni sesuai la buat sesiapa yang ta makan kicap a.k.a toyu . hohoho .

- first korang bersihkan ayam sebersih bersihnya . ha aku memang cerewet sikit . semua bulu bulu ayam aku buang . biasanya aku buang terus kulit dia tapi ni nak bagi nampak dia cantik sikit so aku just kekalkan kulit ayam tu .
- lumurkan majerin @ sapukan minyak pada ayam .
- then bolehlah mula buat perapan ayam tu .
*5 sudu blackpepper serbuk .
* 5 sudu jintan manis dan jintan putih .
* halia .
* bawang putih .
- bahan bertanda * boleh mix together and blend je .
- lepas tu , bolehla mula lumurkan herba perapan tu ke serata badan ayam .
- perap selama 1 jam @ setengah jam . ikut suka la kalau tak nak perap pun takpa ja .
- lepas dah perap ayam tu boleh la panaskan ketuhar pada suhu 180 degree then masukkan ayam tu dalam ketuhar . suhu tu korang boleh adjust ye bergantung kepada size ayam tu .

aku  dah try resepi sendiri . best sangat sebab aku suka rasa blackpepper and jintan tu semua .

No comments: