30 Jun 2014

tomyam putih

alhamdulillah atas nikmat rezeki yang Allah limpahkan hari ni ~ dapat makan tomyam putih + telur dadar + dadih + air sirap :)

aku suka sangat memasak . aku pun tak tahu kenapa . yang pasti , aku suka bila tengok orang lain happy makan apa yang aku masak . lagipun selera aku ni lain dari orang lain . aku tak suka memasak pakai gula ! langsung tak kene dengan selera tekak aku . doctor dah pesan aku ta boleh makan something yang mengandungi kandungan gula yang banyak . cuba bayangkan kalau aku minum air manis yang dah mengandungi gula , then dalam masakan pun ada gula . berapa peratus gula dalam badan ? orang bulat montel macam aku ni mudah sangat kene diabts ! wanauzubillah *_* . so thats whay aku tak suka sangat makanan kedai . tak tahu berapa sudu dia taruk gula , ajinamoto tu semua bagi nak sedapkan makanan . okey aku akui kalau taruk cukup lengkap gula , garam , ajinamoto tu , memang marvellous la masakan kita . memang umph orang kata . tapi sejujurnya aku tak suka pemakanan yang tidak sihat . kedai ayahsu pon jarang sangat family aku pergi . kalau pergi pon sebab nak spend time dengan family . boleh lepak dengan family .

so harini aku buat tomyam putih TANPA SUSU ! resepi dia senang sangat . kalau malas sangat nak masak .. bolehlah masak tomyam putih ni . 15 minit je da siap . tapi bersyarat lah . make sure ayam tu dah dipotong kecil baru senang nak masak .

RESEPI :
- ayam / udang / sotong / daging / lala / fishball / fishcake ( suka hati nak buat lauk apa )
- bawang putih  biji *
- serai  batang *
- lengkuas  *
- bawang besar ( potong 4 )
- carrot
- tomato
-lada burung
-daun limau purut
-limau nipis
-daun bawang
-garam

~ bahan bertanda * diketuk / dimayang ( ikut citarasa ) 

CARA MEMASAK :
- didihkan air dalam periuk , kemudian setelah air mendidih , masukkan bahan bertanda * ( air bergantung       kepada kita . nak kuah banyak / sikit )
- masukkan ayam / udang / sotong bersama fishball / fishcake ( yang ni optional . rasa nak pelbagaikan ,        masukkan je . kalau tanak tak payah )
- setelah lauk masak , masukkan carrot .
- masukkan perahan air limau nipis dan garam secukup rasa .
- masukkan daun limau nipis , dan lada burung .
- masukkan bawang besar .
- tutup api dapur kemudian masukkan tomato .
- hiaskan dengan daun bawang

P/S :  aku tak suka menumis benda berkuah . setiap bahan tu bergantung kepada kuantiti masakan kita .

tomyam putih versi aku . first time buat sendiri .

telur dadar goreng + daun sup + daun bawang + lada burung 

dadih 

alhamdulillah kekenyangan ~ esok pula tengah fikir resepi apa pulak ye ? 

No comments: