30 Jun 2014

keluarga bahagia

alhamdulillah harini hari kedua ramadhan . semoga Allah redha setiap langkah kita . amin ! harapnya kita masih sempat untuk bertemu ramadhan tahun depan . insyaAllah .

pagi tadi lepas hantar adik-adik and ummi ke sekolah , aku jadi driver abah untuk ke istana balai besar kota bharu . abah ada talk kat sana sekejap . sebab bosan tatau nak buat apa , so kita snap pic  sekeping .

fefeling semakin kurus sikit sebab ring yang dah tersarung kat jari manis aku dua tahun lepas ni da longgar sangat sampai kene alih ke jari hantu . serius tak selesa . then lpeas snap pic ni aku tukar back to normal lah . nanti kita pegi kecikkan je . huhu .

lepas abah habis bagi talk , aku follow abah ke pejabat dia . hihi . semua orang cakap aku anak kesayangan abah . well , anak sulung kan .. perempuan pulak tu . mana ta sayangnya ! * orang tetua cakap , kalau anak perempuan ikut muka ayah ni bertuah . harapnya aku mampu jadi seperti abah . sentiasa berusaha untuk ke arah kebaikan .

dari pejabat abah , aku terus drive ke jakel kubang kerian . nak beli kain baju raya and kain untuk pakai kat sana nanti . harini memang botak terus kepala abah . haritu beli jubah untuk raya pertama dah terbang 600 untuk satu family . harini ? humm ... ni baru beli kain . belum upah jahit lagi . bila aku tengok perbelanjaan family aku , seriously aku rasa macam nak anak dua orang je . lagipun dunia akan datang lagi mencabar . sekarang ni pon nak masuk University kene ada beribu riban dulu . mana nak beli laptop , nak beli baju . macam-macam lah ~ kos sara hidup sekarang semakin meningkat ! kalau gaji mak+ayah tak melebihi 20 ribu , memang kering lah . family aku ni kais pagi makan pagi . kais petang makan petang . kalau abah p ceramah ada lah duit nak buat beli barang dapur and isi minyak kereta . cukup sekadar tu je lah . nak harapkan totally duit gaji ? even gaji pokok banyak pon kalau gaji bersih seribu / dua ribu . mana cukup nak tampung perbelanjaan dengan dunia harini . mana duit nak isi minyak kereta , duit nak beli susu anak , pampers anak , nusery , barang dapur , kereta , ansuran rumah . hum . kalau yang jenis family kaya tu lain cerita . ni cerita untuk family yang sederhana :)

ni perbelanjaan untuk jakel harini . untuk 4 orang anak perempuan + ummi . yang bahagian baju melayu adik and abah belum lagi . ni kain je . belum masuk kos upah jahit . kalau satu helai baju 40 ringgit ? * kengkadang rasa nak jahit baju sendiri je . tapi aku paling tak suka buat kerja qenyah ! tang jahit okey lagi . nak ukur and gunting . jadi migrine . lepas balik dari jakel terus hantar abah ke pejabat then sebelum balik rumah aku singgah rumah tukang jahit . bagi baju ler ~ dok sembang punya sembang dah masuk waktu zohor . aku balik siapkan diri untuk ambik adik , achik and ummi kat sekolah .

lepas ambil ummi and achik then ummi minta hantar dekat masjid abah untuk solat zohor . aku terus pergi lepak kat pantai kejap . dah 3 minggu since aku ta sihat ta kene angin laut yang sepoi-sepoi bahasa tu .



budak ni jadi model tak berbayar kat aku ~ haha . mekasih budak gemuk :) . tengah syok lepak , abah call bagi tahu adik dah balik . sebelum balik aku pon nak jugak gambar otd harini . haha * jangan ingat aku pakai macam ni pi merata pulak . aku capai mana yang senang je takat nak ambil bebudak ni sekolah .




so pergi ambil adik bongsu yang manja and mengadanya ya ampun .. ta padan dengan size body . tak boleh aku marah tak boleh sesiapa pon marah dia . mula la nak sentap . fitrah anak bongsu . maybe ? 


along , achik , adik ~ 

selfie ? ha da trend dah sekarang . tak pelik pon kan ? balik rumah aku terus rest . lagipun masak tomyam kejap je . bahan semua aku dah setelkan dari semalam . 15 minit je aku masak tomyam putih . nanti malam ni kalau sempat nak update entri tomyam putih ^_^ ngee . btw abah , terima kasih sesangat . ummi thanksss soo much . ummiabah banyak berkorban harta and tenaga untuk kami berlima . insyaAllah kami akan membesar menjadi anak yang solehah dan soleh . berjaya dunia akhirat . amin . adik , and kakak semoga menjadi al-hafiz dan hafizah yang berjaya . 


No comments: