30 Jun 2014

ikan patin asam pedas

alhamdulillah harini hari pertama ramadhan ~ semoga setiap langkah dan amalan kita Allah terima dan redhai . amin amin amin ya rab :)

okey sebab aku memang niat sepanjang puasa ni aku yang nak masak , taknak susahkan ummi masak lepas penat balik kelas . hihi . sebelum ni ? ummi je yang masak . hihiks ~ nak rasa air tangan seorang ibu lah kononnya ^_^  29/6/2014 genap sebulan aku kat rumah . menghabiskan masa dengan sia-sia tanpa buat sesuatu benda yang berfaedah ! hum . takpelah sekurang-kurangnya banyak masa dengan family tercinta ^_^

pagi tadi tengah syok aku tidur ada orang ketuk tingkap bilik  . ingatkan ummi yang balik sebab semalam ummi ta sihat asyik pening kepala je . padahal baru je abah hantaq ummi p sekolah . then dengan mata yang masih terpejam aku berjalan keluar untuk buka pintu . time tu tetiba mata boleh terbeliak tengok camry ada kat depan rumah ! ohhh tidakk pakcik mad sampai ? so maknanya budak pahang balik lah ye ? haha . aku dah agak dah . takkan la tanak balik berbuka kat rumah kan ? tetambah lagi puasa hari pertama . Rabiatul Adilah Baharin ni memang ah . kononnya buat suprise ler tuu kan ? haha *

so sebab harini je budak pahang boleh berbuka puasa bersama family , aku punya menu yang kononnya nak masak tomyam seafood je dah bertukar jadi ikan patin masak asam pedas . resepi ikan patin pulak , aku godam sendiri je . memang ta ikut resepi orang lain sebab family aku alergic dengan belacan . aku ingat susah sangat nak masak traditional food ni , rupanya not bad lah , berjaya jugak aku masak ikan patin asam pedas . first time aku basuh ikan patin yang berlendir tu * euuuw *_* . tapi dia ada petua tanak kasi ikan patin tu hanyir . aku rendam dengan GARAM + LIMAU NIPIS + ASAM JAWA :) hihi .

 ni resepi ikan patin asam pedas paling simple :

- basuh ikan patin then rendam dengan air garam , limau nipis dan asam jawa untuk hilangkan bau hanyir dia .
- bawang merah 6 biji *
- bawang putih setengah labu *
- lada kering * / cili kisar *
- kunyit hidup * ( kalau tada kunyit hidup kunyit biasa tu takpe je )

~bahan bertanda * masukkan dalam blender kemudian kisar sehingga hancur .

- daun kesum .
- serai *ketuk .
- garam .

cara-cara memasak :

- panaskan periuk kemudian tuangkan bahan yang telah dikisar .
- masukkan serai .
- masukkan ikan patin .
- setelah ia mendidih  , masukkan air sehingga tenggelam ikan .
- setelah ikan masak , masukkan garam secukup rasa dan daun kesum ikut suka ( ada orang suka daun kesum banyak , lagi bau wangi )


tara ! ikan patin asam pedas . first time buat sendiri :) 

aku tak makan pon ikan patin . aku dah beli ikan pari dah . esok masak tomyam ayam + seafood dulu then lusa lah baru masak ikan pari asam pedas . nak jugak asam pedas kan ? haha . sebab aku dan ummi bukanlah penggemar ikan patin , so aku goreng je ikan temenung . huhu sedih gitu . 


cukuplah kan 3 ekor je . 

takkan makan lauk je , sayur tada ke ? hihi . adalah . mana boleh tinggal . ummi memang suka sayur . so aku sendiri tak tahu nak namakan masakn apa . 


sayur sawi goreng udang + ayam ? 

alhamdulillah done untuk harini . moga masih ada hari esok untuk kita semua . amin ! esok dah boleh jadi driver abah kot ? hope da ta sakit esok ^_^ . insyaAllah ~ tadi ke pasir putih hantaq budak pahang nak balik dengan pakcik mad esok dah start kelas . oho . syahdu gituu . 




No comments: