19 Apr 2016

Gastrik dan kisahnya ~

0356 
19/04/2016 

Awal pagi lagi aku dah tersedar dari mimpi yang tak seberapa nak indah . herher sebab tak tau mimpi apa . gara gara gastrik menyerang , aku dah rasa nafas mula tak stabil tapi maintain cool lagi lah nak sahur kan . hahaha ~ lepas sahur memang fikir nak p hospital tapi urghh 4 pagi kat sini nak p hospital naik apa ? unta pun takda . aku gagah jugak diri telan ubat gastrik . tilik muka sendiri kat cermin pun rasa takut pucat sangat yakni kalau toreh pun darah tak keluar . 

aku punya tahap gastrik ni memang dah habis stage dah . kiranya memang the last stage . kalau ada 11 stage maka gastrik aku tu yang ke sebelas . aku sendiri pun tak boleh nak handle . 

sakit dia tu separuh nyawa rasa macam tercungap cungap tak cukup oksigen . dulu first time kena memang aku mengucap je . that time kena kat malaysia . nak susahkan ummiabah kejut tiga pagi segan . end up tahan sendiri sakit even berpeluh peluh dalam bilik yang sejuk * bila dah banyak kali kena tu baru tahu kena p hospital sebab gastrik dah kritikal . time tu nak nangis pun ada . no wonder la ummi sangat jaga pemakanan anak anak kesayangannya . 

bila gastrik banyak benda yang orang normal boleh makan kau tak boleh makan . 

aku memang hantu sangat kalau makanan tu pedas sampai meleleh air hidung * hahhaha geli lol . lepas tu bila dah start rasa gastrik mula la menyesal makan . 

something yang bergoreng dan berminyak . mak aih kalau makan daging goreng minyak dengan bawang tu memang dua pinggan penuh nasi la aku makan . tapi hakikatnya orang yang gastrik kritikal ni tak boleh makan benda yang oilyyy . err ^^ sometime makan telur goreng pun dah ura ura pedih ulu hati . so annnoyying . 

bila gastrik dah kritikal sangat sampai tak boleh bangun aku memang akan duduk posisi sujud atas katil . sakittt tak tahan sangat kengkadang aku boleh tertidur je dengan macam tu . 

ubat dah takda fucntion pada aku . dulu zaman kecik kecik gastrik makan ubat kapur tu . euuu rasa dia sangatlah macam kapur . ada aku mengelat makan ubat sampai main kejar kejar dengan abah . huahua . tak tahu nak cakap macam mana betapa ubat tu sangatlah tidak sedap . tetambah kalau ubat dari gov punya . tapi mostly ubat gastrik aku kbmc punya lek lagi lah nak telan . kiranya dia punya mint tu rasa nyaman je bila masuk tekak dan melalui perut . muahahhaa ~ 

bila dah besar sikit dan belajar jauh dari ummiabah , aku stop makan ubat kapur tu . dah rasa besar kan . boleh handle diri sendiri kekononnya . tapi hakikat bukan gastrik makin kurang . dah dok tahap last dah . sampai saat bila dah pengsan tu memang aku kurang segala benda dalam badan . kurang kandungan gula , kurang kandungan darah , kurang energy dan rasanya IQ pun kurang . kalau IQ tinggi tak tinggal ubat gastrik tu . 

maka aku pun beralih pada ubat gastrik tablet . aku makan bila rasa rasa gastrik tu nak muncul atau memang dah teruk sangat . tapi time tu telan 24 biji pun takda effect . melainkan aku berzikir je sambil menangis bayangkan ummiabah ada dengan aku sampai tertidur . hahaha sooo child !   

doktor pesan kalau nak avoid gastrik ni satu hal je ;
- makan selalu dalam kuantiti yang sedikit jangan biarkan perut kosong . oh man ! aku paling malas nak makan banyak kali . hahahha . selalu hadap sekali terus banyak . okay itu faktor kenapa aku tak kurus sampai sekarang . 

ada yang tanya aku apa aku buat bila dah gastrik sampai teruk macam tu . kalau kat malaysia pergi hospital terus . kalau kat sini . tahan sendiri sampai tertidur . 

then ni yang aku buat : 

- aku tak tahu lah benda ni betul tak tapi kalau aku sakit sangat memang aku akan duduk dengan posisi sujud . 

- bila tidur jangan tidur tanpa bantal .

- selawat dan zikir je bebanyak sambil belai kat tempat sakit sampai tertidur .

- kalau sampai kaki cramps aku tidur je meringkuk sapu minyak angin . kengkadang aku ada mood tak boleh bau minyak cap limau ke minyak cap yuyie ke , aku sapu losyen . hahaha . 

orang yang ada gastrik tolong lah : 

- stop minuman berkafein dan bergas . aku kalau minum jugak , kalau tak gastrik kena migraine . hahaha ~

- makanan yang unsur pedas tu kalau boleh tak payah sentuh langsung . hahaha yang ni aku bohong . even teruk macam mana pun sampai sekarang aku still makan pedas . 

- makanan berminyak avoid la walaupun favourite . serious nanti minyak tu melekat kat dinding usus 😝 . 

- jangan minum green tea and lemon ais time perut kosong . aku ni obses sangat nak kurus , aku redah je . terlupa pula gastrik ! 

- minum susu setiap hari . hahaha yang ni memang nasib baik favourite aku . btw kredit to mat kim sebab dia the first person yang bagi aku minum susu dutch lady low fat . time tu tak sedap sebab takda rasa . then bila ummi suruh minum aku dengan redha je boleh dah nak belajar minum . sampai sekarang susu tu the half part of my favourite . heuheu . 

- paling penting haruslahh jaga makan dan breakfast tu wajib . kalau puasa sahur tu wajib juga makan even sikit . kalau tak seharian la lembik sebab gastrik . 

- berbuka dengan air suam panas dan susu tu lagi bagus . herher . 

Harapnya gastrik kurang dan beransur pulih . otak ligat ni fikir nak p kelas atau skip je ? hahahaha tadi dah p kelas doctor ada kerja pulak . gigih kut dengan kaki tak seberapa nak stand plus terasa diri di awangan pun pergi kelas . sebab nak tasmik ~ ni tak larat la pulak . kaki cramps ~ 

No comments: