11 Aug 2015

malu seorang wanita

Bismillahhirrahmanirrahim .

Entah kenapa aku rasa terpanggil untuk menulis tentang apa yang tertulis pada entry aku kali ni . topik yang aku kira agak sukar untuk aku bahaskan .

kuasa Tuhan kan , yang membolak balikkan hati hambaNya .

dua tiga hari lepas rasanya aku terbaca tentang bagaimana menjadi wanita solehah . terkedu . bukan terkedu kerana apa . kerana tertulisnya wanita yang pekak bisu dan buta itu ialah wanita yang :

- pekak : tidak mendengar kata kata maksiat kata kata dusta dan umpatan .
- bisu : tidak mengumpat dan berkata yang tidak tidak .
- buta : tidak memandang lelaki yang bukan muhrim .

*tersentap . terhenyak . terpaku . terpukul . semua ada . mix together boleh blend . hadam !

bahagianya hidup wanita yang Allah jaga akhlaqnya serta kemuliaannya untuk menjadi penghuni syurga Allah .

bukan tidak cuba untuk jadi solehah . tapi istiqamah untuk meninggalkan taman jahiliyah itu perlukan segala kudrat pengorbanan . bermula dari hati , jiwa dan akal yang kuat .

malu seorang wanita itu terletak pada sejauh mana seseorang wanita muslimah itu mampu untuk menjaga pandangannya serta menundukkan pandangan .
* aku berjalan sambil tunduk kepala bila nampak syabab melayu je ~ time kerja ikhtilat ke laut .

mungkin ada yang pertikaikan tentang apa yang aku cuba sampaikan . yelah , aku bukan perempuan bertudung labuh berniqab untuk menulis soal ni . aku cuma hanyalah seorang perempuan yang hidup akhir zaman berseluar jeans bertshirt dan teringin untuk menjadi wanita solehah .

cita cita dan keinginan dah ada . untuk laksanakannya ?

kata orang , berubah perlahan lahan step by step . takut nanti perubahan drastik tu tak kekal lama .

kata orang , berubah lah sepenuhnya sebelum Allah memanggil menghadapNya .

dan

kata aku , insyaAllah aku cuba perlahan lahan untuk kejar redha Tuhan .

0321
11 / 08 / 2015
26 Syawal 1436H
Irbid , Jordan .

No comments: