1 Jul 2015

Trip ke Mesir

Bismillahhirrahmanirrahim :)

Lama rasanya aku tak up date cerita tentang aku ! ya perjalanan sebuah liku liku kehidupan seorang hamba Tuhan yang mengembara mencari redha dan jejak untuk lebih kenal Tuhan . Mengenali dunia mengambil ibrah pada isinya . Alhamdulillah aku diberikan peluang untuk menjejak bumi Mesir . Bumi di mana lahirnya para pejuang Islam ! Bumi Mesir yang kini tenat dengan pemerintah yang tamak haloba pada dunia .


09 02 2015 [ MONDAY ]

Sehari selepas aku hantar ilhamie dan syidah untuk mengerjakan umrah , keputusan nekad aku buat . bangun pagi terus aku settlekan bayaran untuk second sem dan ke balad beli ticket Amman - Cairo . semudah abc 123 aku kira . packing barang untuk flight 6 petang :)

Bismillah hari last tasjil madah aku berperang dapatkan subjek iqtisad nuqud . Alhamdulillah dapat . sesusai tasjil madah aku bergegas bersiap . alah bukan jauh pun jordan - egypt ja . 1 jam fly dah sampai .

Sesampai di queen alia international airport , baru aku sedar yang iqamah aku tamat tempoh . 4 bulan aku menumpang bumi Jordan tanpa permit yang sah . kebetulan time tu hangat kes muaz . pihak jordan menetapkan denda 250 JD . Aku senyum pasrah . Redha mungkin ada hak hak manusia yang belum aku tunaikan * berbekalkan hanya 100 JD dalam dompet aku terus menghubungi kak mila untuk pinjam duit . waktu sangat suntuk kerana aku sampai di airport beberapa minit sebelum flight berlepas . Arab ~ memang selalu gila , terkadang aku tertanya tanya manakah sifat dan nilai murni yang dibanggakan ? entah , aku penat dengan arab . perangai tak kalah persis munafiq . duit aku patut masih berbaki dirembatnya buat bekal beli rokok lagi mungkin atau andai disimpan untuk anak bini aku halalkan saja . itu rezeki dari Tuhan bukan sepenuhnya hak aku .

settle je urusan bayar denda visa tamat tempoh terus aku checkin . elok je aku buat drama tak berbayar dekat QAIA . lari lari anak berbaki sepuluh minit sebelum gate tutup sepenuhnya . langkah kaki aku atur laju hati cuba menangkan minda yang berkecamuk dengan lafaz lafaz zikir memuji Ilahi . aku tahu Allah maha penyayang . Dia menguji kehebatan kemampuan serta daya ketahanan hambaNYA mengikut kemampuan . 

satu jam perjalanan dari QAIA - CAIRO . sampai cairo maghrib . nak kata rupa masuk kampung maybe juga aku ni bila tengok airport international sangat sibuk jauh beza dengan queen alia yang selalu tenang . try call member baik aku yang belajar kat cairo , si tinggi lampai mekku saliha rahima . aku kenal dia ni since form 1 mmp . alhamdulillah sampai sekaramg still berhubung walau tak selalu 24/7 contac . well masing masing dah tua faham kesibukkan masing masing punya tahap tu macam mana . 

ditakdirkan kereta yang diorang sewa tu rosak tepi jalan . terpaksa tunggu kereta lain pulak . aku kira dalam dua jam jugak tercongok tanpa hala tuju kat airport tu . nak makan duit egypt satu genih takda . duit jordan pun haram kene kebas semua kat aiport jordan . maka perut aku membuat pelbagai bunyi dan irama yang tak seberapa nak senada . 

11 pm . diorang sampai dan sekali lagi kami terpaksa tunggu kereta . well said perjalanan ni ibrah dia kita kutip sepenuhnya . Allah bebetol menguji aku untuk langkah dan kembara mengenal Tuhan kali ni . bila dah dapat kereta semua terus masuk then singgah kedai cari nasi . kelaparan di tahap maximum. sampai hostel mekku terus makan dan tidur . kebetulan haritu memang aku tak sihat . seminggu aku stay on bed je kat rumah mekku tak buat pape sebab sakit sangat plus ribut pasir , keluar pergi pesta buku bila hari last dah .

so sebab aku pergi time tu kebetulan tak sihat tak banyak tempat pun aku jejak . nekad juga sebelum grad atau lepas grad ingat nak lagi bertandang ke bumi Mesir >:<


12 Februari 2015 .

aku and kak shatirah keluar pergi pesta buku , almaklumlah tu last day :) nanti kang aku menangis meraung pulak tak dapat jejakkan kaki kat pesta buku antarabangsa tu * hahahaha




lastly pusing semua tempat aku beli novel dengan kitab ^_^ . novelnya dah khatam , kitab buka pun belum :)

malam pula , aku qada keluar date dengan mekku sebabnya siang hari pergi pesta buku dengan kak shatirah je . lepak cairo festival sampai tengah malam . aish rasa macam bawa budaya buruk pula ke egypt .




hari hari sejarah sepanjang lepak Egypt kononnya mencari ibrah di bumi Tuhan yang maha luas ni :-

13 Februari 2015



Masjid Hussein


Masjid Al-Azhar 

kononnya nak masuk dalam masjid , tapi penjaga tu tak bagi sebab dah lewat malam :( takpelah kat luar pun jadi je ~ 

14 February 2015 

next day pergi giza . Allah je tahu perasaan bila ingat balik segala kenangan kat giza tu . terlebih bayar duit ticket , dia taknak refund pulak tu . rasa macam taknak halalkan je . tapi bila ingat balik Allah uji time travel ni banyak pahala so aku sabar je lah lagipun dah memang masak sangat dengan perangai durjana dajal arab ni bila main dengan duit semua nak songlap . plus ummi ada pesan tempat firaun tak payah pergi pun takpe , tapi keras jugak nak pergi kan , so aku belajar juga dari situ even sekecil kecil perkara yang kita tak perasan tapi bila seorag ibu melarang , janganlah buat .*

banyak ujian nak sampai ke giza ni . jumpa arab yang ajak masuk ikut pintu belakang lah bagai . entah but for sure memang long journey sangat . sepatutnya sampai awal tapi dah sampai lewat petang . satu jam berbaki sebelum gate tutup . memang tak spend time lama pun kat giza ni tempat firaun buat apa lama - lama . orang lain sewa kereta pergi giza , aku sebab kononnya nak travel jimat main naik tremco dengan train je . 


Piramid :) 

* piramid giza ni merupakan salah satu daripada TUJUH KEAJAIBAN DUNIA :) wowot . tapi tak pasti tahun ni sama lagi ke tak . well said piramid ni sebenarnya dibina sebagai makam firaun . sejauh mana kebenaran aku sendiri tak pasti tapi if ikut sejarahnya macam tu la . 

so lepas je berpenatan di giza terus pergi sungai nil . kononnya sungai cinta lah sangat kan . hahaha weee jumpa pakwe kat sana ^_^ 


sungai nil .

* sungai nil , merupakan sungai yang terletak di selatan khatulistiwa kemudian mengalir ke arah utara dan menyeberangi Afrika serta bermuara di laut Mediterranean iaitu dekat Iskandariah atau lebih dikenali dengan nama Alexendria . 

15 Februari 2015 

lepas tu decide nak pergi alexendria . sebab memang adawiah baharin sangat suka tengok laut kan :) 


Mediterranean Sea .

Hebatkan ciptaan Allah yang Maha kuasa :) 

Allah berfirman: 


مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ

Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu, antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui masing-masing. (Al Qur'an, Ar-Rahman (55):19-20) . Laut mediterranen ni air laut dia masin sedikit berbanding lautan atlantik . *

Laut ni pula memang satu satunya laut yang tidak bercampur antara lautan atlantik dengan lautan mediterranean . 

                                                 
next , kita masuk library Alex pula . orang kata rugi kalau sampai Alex tak masuk . so the place yang aku kagumi jugaklah bila teringat balik sejarah tentang library ni . 

* sejarah mengatakan perpustakaan Iskandariah ni pernah dibakar oleh Julius Caeser yang mana pada zaman itu beliau membakar sebahagian kota tersebut . menyebabkan sebahagian daripada ilmu pengetahun juga turut sama lesap . kemudian perpustakaan itu dibangunkan semula sekitar tahun 2002 dengan lebih moden . ( ingat - ingat lupa , boleh google sendiri sejarah tentang perpustakaan ni ) 



berangan juga nak ada library sendiri . if tak mampu buat mini library pun dah cukup syukur sangat :) 

next destination ialah Istana Raja Farouq dan Taman Montaza : 

*kedudukan kawasan ni sangat strategik menghadap laut . waktu malam memang sangat cantik pemandangan apatah lagi waktu siang harinya . 

* disebalik kesenian istana tersebut terdapat besi seumpama tembok yang tajam pada setiap menara kononnya lambang kekejaman serta kezaliman semasa pemerintahan raja farouq itu sendiri . 







dah lewat malam so kita balik ke cairo yeah :) tak ada duit banyak nak stay kat hotel Alex yang rata ratanya mahal bagi aku . AHAKS ~ nak tumpang rumah member segan . susah jadi orang yang tahap malu tak bertempat macam aku ni ^_^ 

16 Februari 2015 

keesokkannya kita stay cairo je sebabnya kesihatan pun tak mengizinkan sangat . plus ada date dengan kak syah . segan juga kak syah belanja makan . sepatutnya aku belanja diorang . tapi kebetulan time pergi egypt tu kad bank aku problem tak boleh withdraw money * nangis ! 








sup dia paling sedap ! yang tak sedapnya ialah aruz billaban . manis tahap diabetis. no wonderlah negara arab ranking tertinggi penduduk dia ada penyakit diabetis tu * untungkan travel ke Mesir , duit murah . makan 4 orang baru 316.96 LE :) if dekat jordan ni hurm seafood dahlah tak fresh , mahal ! 

lepas lepak makan pergi main snooker :) hahaha ~ 

sambil tu dalam kepala rangka nak pergi mana . bosan juga sebenarnya travel sorang ni . ada housemate best jugak nak lepak . 

aku google tempat bersejarah dekat cairo , senang nak pergi dekat and save bajet . Alhamdulillah jumpa kubu salahuddin al ayubi . so cari musyrif sorang dapatlah member pakcik yang ada kat cairo tu . 

18 Februari 2015




* Salahuddin Al Ayubi ni sejarah dia ialah  perang salib . nak hurai panjang aku takut silap fakta maka google lah cara terbaik ye ^_^ 

~ dah kenapa banyak sangat gambar aku ? hahaaha dah blog ni aku punya suka hatilah :P 

kat egypt ni makanan dia sangat heaven so kerja aku asyik makan je . mana berat tak naik mendadaknya ! 



pagi petang malam semua makan kat luar kat kedai . ikut selera tekak rasa nak makan apa . lepas balik dari egypt terus tekak aku tak boleh terima makanan arab , hebat sangat penangan egypt ni . 

last tempat aku pergi Mansoura ! jumpa buah hati pengarang jantung kat sana . sampai mans masakkan bihun tomyam yang tak ada lauk ekat buah hati ni aduhai . takpelah balik masak kat malaysia . 




tak lama pun dapat spend time bersama sebabnya Yarmouk dah start kelas seminggu , aku tunda ticket flight pun sebab Jordan tengah ribut salji . so dapatlah berlama sikit dekat Egypt kalu tak tunda ticket memnag tak dapat jumpa queen ni . huhu .

23 Februari 2015

berpijak bumi nyata winter break dah seminggu habis so fly to Jordan . penuh pengharapan agar ada lagi rezeki untuk ke sini . mungkin bila Mekku and Amim grad , insyaAllah . 


p/s : ada tempat tempat yang private tak termasuk dalam journal ni :P 

No comments: