5 Jul 2015

selesa

terjaga aku dari lena .
bunyi huru hara .
aku risau seketika .
cuba menjenguk luar jendela .
oh rupanya arab tengah menggila .

sedikit hairan aku rasa .
andai dulu kawasan ini aman saja .
kenapa hari ini terganggu pula ?
tidak pasti sejak kapan ia bagai medan perang syria .
timbul juga rasa simpati .
walau jiwa seakan empty .
tapi aku juga manusia .
punya rasa .

terganggu lena hanya kerana bising mercun biasa .
bagaimana agaknya nasib penduduk palestine dan syria sana ?

sedang aku masih mampu menarik hirom memejamkan mata .

badan selesa beralaskan tilam empuk walau katil saiz sederhana .

sedang mereka di luar sana yang aku mengeluh saat mereka buat huru hara , entah bagaimana hari hari mereka . malam malam yang dilalui rumah yang beratapkan langit dan berlantaikan tanah debu semata .

menarik nafas dalam .
hembusan kasar aku keluarkan .
biarkanlah mereka .
aku masih dalam zon selesa .
terasa juga berdosa .
tidak mampu buat apa apa .
kerana aku juga rakyat marhaen biasa .
yang tidak punya apa apa .
pangkat mahupun harta .
adat pada dunia .
punya si kaya yang gila kuasa .
tamak haloba .
punya juga si miskin hina .
meminta minta .

0108
05 / 07 / 2015
Ahad
Irbid Jordan

No comments: