22 Jul 2014

hdr vs vsocm

aku ni manusia yang paling cerewet , mungkin ? dari sebesar-besar perkara until sekecil-kecil perkara .

P.I.C.T.U.R.E ! benda ni pon aku cerewet jugak ~ aku paling tak suka if gambar natural kita snap tu da cun tapi p tambah pula dengan macam-macam effect .

aku memang suka dengan hdr ni . gambar dia memang cun , tapi kalau da nak snap pic dengan effect  hdr setting la cmera tu dulu . kalau suka vsocm , edit dulu guna vsco tu . simple ! aku memang tak suka orang edit pic sampai tak nampak beza pipi dengan hidung . agak kasar mungkin bahasa ni . tapi tu hakikat . lainla kalau memang suka guna camera 360 . haha . apps 360 ni memang tada dalam fon aku . effect hdr tu pon tada . dalam camera je aku setting hdr effect adjust la expose tu mcm mna . tak pon edit pakai photoshop , photoscape and ape lagi eh ? ta tau ! aku punya ilmu memang cetek bab ni .

yang aku suka neutral picture !



ni memang neutral picture dari dua buah camera yang berlainan jenisnya . ~ tak jauh pon bezanya . yang penting apa jenis camera pon kita guna , pandai snap view yang cun ! tu je . pakai camera fon gambaq cun wei . cuma kelebihan dslr ni boleh zoom semaximum mungkin lah kan ^_^ . boleh beza mana aku snap dengan note II and mana aku snap dengn D7000 ? macam sama je . yang penting , pandai tackle view yang kita rasa kene dengan jiwa kita . tak usah peduli orang yang tak tahu nak menilai seni ni . hahaha !





empat keping gambar kat atas ni , semua orang ingat aku snap pakai dslr . actually aku pakai fon sony ericson lupa model apa then note II . tak payah nak bertekak gambar dslr lagi cun kalau kita ta pandai nak guna dslr tu . sekadar buat hiasan gantung kat leher ? hahaha ~ aku bukan nak kritik , tapi tu hakikat . aku pun pakai dslr time nak shoot scene cun ja . ingat suka bawak camera besar gedabak tu pergi tempat public ? serious gambar kat atas tu semua takda langsung aku edit . memang fresh aku transfer dari memory fon to lappy . edit insert nama blog je lah . hahaha *



this picture satu-satunya gambaq yang aku suka pakai effect hdr . bagi aku gambar ni punya value yang tersendiri . lgipun tak semua scene cantik snap without effect . sometime ada scene yang cantik if pakai effect hdr atau vsocm atau apa-apa saja effect yang kita rasa sesuai . kredit tu kecik snap pic ni use her fon , samsung apa entah . . lupa model tapi ada effect hdr untuk camera360 tu . aku punya gambar scene ni nampak pucat sebab ta pakai effect .

okey sekian bebelan aku . actually boleh terkeluar entri ni bila ada orang sibuk je kritik aku ta edit gambar then insta . haish manusia ! aku baru nak latih diri malas nak peduli dengan benda annoying ni . so kesimpulannya , dalam hidup kita ni kalau nak maju tak usah peduli dengan kritikan negatif manusia lain terhadap kita . melainkan teguran dan nasihat yang positif sahaja .


No comments: